tisdag 25 juni 2013

En dag i Istanbul


 "Jag ska se tillbaks, och le, åt allt knas. Om jag överlever dessa tider"
Det har varit ett par tuffa månader och jag har ett par kvar innan jag kan andas ut. Jag försöker alltid göra fler saker än jag klarar av och slutresultatet blir en sölig soppa. Eller att jag drar mig ur.

Att skriva i bloggen blev en av de sakerna som jag drog mig ur.

Idag är det tisdag den 25e Juni och sommaren är i full fart. Låt oss fokusera på det. Om knappt tre veckor åker jag iväg till Makedonien för lite häng med släkten (som jag inte träffat på 5 år!). Jag var sneaky nog att boka in mellanlandningar i Istanbul på ca 24h. Med andra ord prickar jag in två dygn i Istanbul och då har jag tänkt hinna med följande:

  • En promenad runt fina delar av stan
  • En eller två måltider med äkta, turkisk, kebab
  • Ett musée-besök
  • En krogrunda

För att detta ska bli till verklighet (utan att jag hamnar vilse, blir rånad och våldtagen - åtminstone är det vad alla andra tycks oroa sig för) krävs noga planering och det tänkte jag göra här på bloggen - tillsammans med er som läser (om ni ens finns kvar).

Idag börjar jag med en lista på vad jag behöver ta reda på och varje dag ska jag bocka av en av dessa:
  • Transport från och till flygplatsen Ataturk
  • Kartläggning av sightseeing man inte får missa
  • Ta reda på var vanliga turkar äter (turistställen tenderar att suga)
  • Lista de museum som finns och bestämma mig för ett
  • Läsa på om utelivet och bestämma mig för vad som lockar
  • Lista do's and don't's och de olika faror som ev. kan finnas för turister
  • Skriva och planera en tidslinje så jag hinner med allt utan stress och utan oro för att missa flyget!

Aaaaaand that's(!) the way the Cookie crumbles!

Kom gärna med tips och förslag om du sitter inne på något sådant!

Mvh
 - Alexander S.

Ge mig. NU!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar