måndag 6 maj 2013

Tillbaks till ruta 1

Att leka smart på sin blogg och skriva om tips och råd för att leva ett mer produktivt liv har sitt pris; jag blir immun mot idéer jag försöker sprida.

Koncept som less is more och rådet att rikta sitt fokus på få intressen vattnas ut och blir till tomma ord. Och jag har inte råd med tomma ord. Särskilt med ord jag behöver.

Varje insiktsfulla inlägg jag skriver är riktat mot mig själv, tänkt att ha en effekt på mitt egna liv. Varje tips en påminnelse att följa det.

Jag skriver för mig själv


Jag har varit vaken hela natten, oförmögen att vilja sova. En oro har grott inom mig och gjort mig rastlös och jag fick inte bukt på känslan förrän jag satte mig ner och utvärderade ett par saker.

Just nu pågår detta i mitt liv:

  • Jag pluggar Matte
  • Jag pluggar Fysik
  • Jag lär mig Javascript
  • Jag skriver på The Ugly Ones
  • Jag skriver på The Lover's Digest
  • Jag gästbloggar på en hemsida
  • Jag skriver en bok
  • Jag tränar
  • Jag arbetar på Plastal
  • Jag arbetar på Telenor

Det är tio bollar som jag jonglerar i luften. Det är inte heller allt. Jag försöker samtidigt upprätthålla någon form av fritid där följande ska uppnås:

  • Läsa 3 bloggar och en nyhetssida dagligen
  • Läsa facklitteratur
  • Följa The Game Of Thrones
  • Läsa böckerna serien är baserad på (ligger steget före serien)
  • Dejta en tjej jag gillar
  • Hänga med kompisar
  • Spela Tv-Spel

Det finns helt enkelt inte tid. Och skulle jag på något magiskt sätt få tiden att räcka till står jag ändå med problemet att överflöd av projekt och aktiviteter resulterar i flackande fokus och därför sämre arbete.

Nej. Jag gör så här istället.

Om jag fokuserar enbart på studierna är jag övertygad att jag kan bli färdig på 5-6 veckor.  Detta kan jag göra samtidigt som jag jobbar och tränar. Det blir tre saker åt gången; Jobb, träning och plugg.

Efter plugget kan jag ägna sommaren åt att skriva klart boken.

Efter sommaren kan jag återgå till programmeringen och bara fokusera på det.

En sak är nämligen säker: jag vill inte plugga om det tvingar mig att arbeta extra för cash. Jag vill helt enkelt skriva böcker och jag kan inte göra det samtidigt som jag arbetar och pluggar. Jag väljer att fokusera på cash-flow, vilket innebär att jag jobbar till dess att jag kan leva på mitt skrivande. Efter det blir det dags att plugga igen.

Fokus handlar om att tacka nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar