tisdag 5 juni 2012

Be gone, foul clutter-ness!

Som jag så många gånger tidigare har poängterat så är fokus mitt största problem i livet.

Det är inte brist på fokus på det sättet att jag inte kan koncentrera mig, eller att jag finner "bra" saker som tråkiga. Snarare tvärtom. Mitt problem med fokus är att jag vill ha allt och göra allt. Jag nöjer mig liksom inte med att träna, ha ett företag, två jobb och plugga. Dessutom ska jag lära mig teckna, återuppta gitarrspelande, boxas, träna MMA och lära mig Krav Maga. Samt titta igenom härskarringen-trilogin och jämföra den med dess litterära upplaga, läsa igenom klassisk litteratur, bli världsmästare på näspetande OCH tvätta. På en och samma dag.

Typ.

Du förstår poängen och inser nog bättre än mig hur ohållbart allt är. De flesta upplever beslutsångest och blir passiva. Jag upplever ingendera och försöker mig istället på allt. Resultatet blir tusenfemtioåtta bollar i luften som efter en kort tid faller ihop.

Därför tänker jag redan nu fastställa vad som är viktigt för mig och vad jag året ut ska ägna min uppmärksamhet åt. Jag har valt att begränsa det till 5 saker. Here goes:


1) Träning & Hälsa

2) Resor

3) Företaget

4) Plugg/utbildning

5) Skriva


Varje dag ska klassas utefter hur jag lyckats eller misslyckats med samtliga av dessa fem. Måndag - Fre är vad som gäller och enbart på helgerna kan jag tumma lite med dem. Därför ska jag försöka definiera de lite lätt. Here goes (again):

1) Träning och hälsa.
Tanken är att varje dag träna och äta nyttigt. Men också att sova väl och vara mån om att ta min tid och inte stressa.

2) Resor.
Ah. Denna är smart. För att kunna resa så måste jag tjäna pengar och spara pengar. Alltså kommer detta att klassas utefter om jag har arbetat något och om jag slösat pengar. Om jag har varit sparsam och arbetat så är det en fullpoängare, med andra ord. Vart, när och hur jag reser är inte lika viktigt :)

3) Företaget.
Premiären börjar närma sig. Det innebär att jag kommer ha fullt upp med detta. Vilket innebär att jag varje dag kommer att ha saker att göra. En fullpotte på denna punkten kommer vara ett krav varje dag, åtminstone sommaren ut!

4) Plugg/utbildning
Ska ju förr eller senare bli civilingenjör och världens smartaste man. Varje dag ska spenderas med lite pluggande. Om det sen är att läsa ett kapitel, eller skriva en hel uppsats spelar inte så stor roll, men jag kommer att bedöma dagen utefter det.

5) Skriva.
Utöver ordning & reda var skälet till att starta en här bloggen att även skriva. Om det är på den här bloggen, någon annans blogg eller för mig själv spelar ingen roll. Allt skrivande är viktigt och det är basisen för bedömningen av den här punkten.


Det var allt för idag!
 - Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar