fredag 1 mars 2013

Har vi en Fri Vilja? (Del II)

I onsdags delade jag med mig av ett tankexperiment och en föreläsning som utmanade idén om Fri Vilja.

Jag skrev en status om det på Facebook och min bror +Mike Stranéus skrev följande:



Idag vill jag diskutera det han skrev. 

Memes


Människor har olika idéer, tankar, attityder och tron. När vi observerar dessa hos en människa så brukar vi kalla det för en del av dennes personlighet.

När vi observerar de kollektiva idéerna, attityder och tankar som florerar i ett samhälle så kallar vi det för kultur.

Vad reklambranschen arbetar med är att sprida idéer och attityder om produkter som framställer de som attraktiva och köpvärda.

Och det fungerar av följande anledning: Vad vi tror om saker och ting och hur vi ser på det - styr vårt beteende.

Hur då?

Koka en kopp Te, sätt dig bekvämt och spendera tjugo minuter med följande föreläsning av myskungen Daniel Dennet






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar