onsdag 13 mars 2013

Har vi en Fri Vilja? (Del III)

I första inlägget om fri vilja delade jag med mig av Sam Harris's föreläsning där han tar upp flera argument som motbevisar idén att vi har en vilja och att den på något sätt skulle vara fri.

Han gjorde det genom att demonstrera hur begränsade vi är i så lätta val som att välja en valfri stad. Han klargjorde även att för fri vilja att existera, så måste vi kunna tänka våra tankar - innan vi tänker dem. Tankar dyker upp i vårt medvetna utan att vi har någon kontroll över det.

"Är du fri att välja alternativ som du aldrig kom att tänka på?"


I det andra inlägget delade jag med mig av Daniel Dennets tal om Memes där han med en fantastiskt enkel metafor förklarade hur idéer, tankar, attityder och kultur styr våra beteenden, som de vore parasiter i hjärnan.

Men Daniel Dennet tror på Fri Vilja. Rättare sagt vet han om att den existerar. Det kräver dock en ny definition av vad det isåfall är.

Din hjärna är en maskin som existerar för att begå kloka beslut.


Om en sten kastas mot ditt huvud så är den i en bestämd riktning mot dig. Din hjärna har kapaciteten att snabbt inse detta och ge kommandot till din kropp att flytta sig ur vägen.

Denna mekanik står som grund för Daniel Dennets nya definition av fri vilja.

Föreläsningen jag länkar till idag är en timma och tjugo minuter lång och kan vara lite krånglig att förstå. Är du ambitiös nog att ta fram papper och penna för att anteckna så kommer det underlätta enormt mycket.

Och glöm för guds skull inte att förbereda med en kopp te!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar