söndag 28 april 2013

Hur ofta gör du bort dig?

Har du varit med om något så pinsamt att du lovat dig själv att aldrig mer utföra dumma påhitt?

Har du någonsin fått skämmas så hårt att du velat sjunka under jorden?

Att dö är en sak, men att skämmas är en känsla som skrämmer oss mer. Vi vill inte leva utstötta, utpekade och utskrattade för resten av våra liv. Vi vill inte vara idioten i andra människors ögon.

Here's for the crazy (and ugly) ones

Är det möjligt att du lärde dig fel läxa?

Att konstant begå misstag är det största kvittot på att något händer i ens liv. Att saker rör sig framåt. Det finns väldigt många fler sätt att göra fel än rätt på. Om du är på väg åt en riktning med ett mål i sikte bör du vara säker på följande sak: antingen begår du misstag efter misstag eller så står du still.

De värsta misstagen - de som fått oss att vilja smälta och bli ett med marken - är de vi begår utan att ha tänkt oss för. Det är skillnad på att vara övertygad om en sak som visar sig vara fel och att blint följa andras råd och få stå för konsekvenserna.

Att utgå från vårt bästa omdöme är det mest hederliga vi kan göra. När vi har fel så lär vi oss en läxa som gör oss bättre, när vi har rätt så vet vi vilka teser som bekräftas.


Varning utfärdas(!)

Jag begår många misstag. Hell, släng upp en tävling och jag lär vinna rubbet! Jag vet konsekvenserna av misstag och jag vet hur de kan skada ditt liv och sända tillbaks dig till vad som känns som stenåldern.

Jag är inte svensk mästare i intelligenta misstag. Tyvärr.

Än idag får jag betala för fel jag begick för länge sen. Jag har lärt mig att det alltid är lättare att förstöra än att bygga.

Det får dock inte stå i vägen för framtida försök. Med bättre information och mindre vårdslöshet vågar jag tro att det kommer att gå bättre.

Det är nämligen det enda vi kan göra: små förändringar som vi tror kan leda till bättre resultat.

Vilket också är allt vi behöver.

Mvh
 - Alexander S.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar