måndag 16 april 2012

FM: Things I hate

Filosofisk Måndag igen och jag tänkte spendera denna dag med att skriva om saker som jag hatar.

1) Morgondräkt. Ja, jag menar andedräkten på morgonen. Det känns typ som att jag vaknat upp i en död och rutten kropp varje morgon. Jag har försökt som en galning att rensa munnen på kvällarna, men den jävla känslan dyker likväl upp ändå. Det är bara ett givet faktum om den mänskliga kroppen - sömn hatar fräsch andedräkt!


2) Stök. Framförallt hatar jag att det aldrig tar slut. Man kan storstäda, slänga in sin bil i tvätt för 250kr och vad fan som helst(!), i slutändan hinner man knappt pusta ut och njuta av det rena innan stöket, smutset, fläcken eller dammet är tillbaka. Bara jag som känner mig jagad och förföljd?


3) Stress. Länge trodde jag att jag var immun mot stress. Tills jag upptäckte att jag hade världens sämsta sätt att handskas med det. Jag hanterar stress på ungefär samma sätt som en 3-åring. Jag sätter mig på golvet, korsar armarna och skriker "Nej!". Fast utan att jag fattar att jag gör det. Vad jag egentligen gör är att jag undermedvetet skiter i det jag har att göra och låtsas leva i en fantasivärld där det är okej att gå in på facebook 20 gånger i rad och ignorera det viktiga man har att göra.


4) Dumma människor. Och om du aldrig läst en bok i hela ditt liv så behöver du inte oroa dig, jag tycker inte att du är dum. Jag är som Sokrates på den här punkten, dumma människor är de som TROR att de är smarta, fastän de inte är det. De om inte kan mycket och inte låtsas som att de kan det - är helt okej i min bok. Med det sagt måste jag självklart påpeka att jag kastar lite väl mycket sten i glashus med den här punkten och att det är okej. Ibland får man hata sig själv också.


5) Misslyckande. Jag vet att jag inte borde känna så, att jag borde veta bättre. Jag vet att misslyckande är ett oundvikligt faktum i ett ambitiöst liv, men ändå - jag hatar dess existens. Jag hatar det så mycket att jag till och med vill strypa dess skugga. Det jag antagligen hatar mest med misslyckande är att det alltid funnits någon från punkt 4 som tyckt att man är dum i huvudet som försöker göra något och sen visar sig ha rätt. Det är skrämmande, jag hatar när det händer och har lärt mig acceptera att det är en del av livet. Det gör det dock inte mindre hatiskt för det.

Sådär. Ett väldigt givande inlägg med en positiv framåtanda. Precis vad en måndag bör innehålla!

Mvh
 - Alexander

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar