torsdag 5 april 2012

Gettin' Laid 2.0 - Get in, Get out.

Så här är det. Jag har föreläst och arbetat som "raggningscoach" sedan jag var 17 år gammal. Hur och varför jag har gjort det är en hel bok i sig (tro mig, jag har försökt skriva den) och jag tänker inte gå in på den biten mer än att säga att jag varit med och startat Sveriges största företag i branschen Charismatic Revolution (www.c-r.se) och har idag en halvt aktiv roll där.

En halvt aktiv roll innebär egentligen att jag hoppar in och hjälper till när jag behövs och finner det intressant.

Med det sagt vill jag introducera ännu ett ämne i bloggen, ett jag kallar för "Gettin Laid 2.0". Det är en artikelserie där jag varje fredag ska redogöra lite om raggning och ge tips och råd, sådär lagom till helgen. Tipsen kommer främst att riktas till killar, men jag bör dock säga att vi på CR har genom vår verksamhet förstått att de flesta tipsen fungerar lika bra för tjejer som känner att de vill ha lite mera makt över sitt kärleksliv. För enkelhetens skull så kommer jag att rikta mig mot killar så får ni tjejer som ev. läser detta översätta saker som "gå fram till en tjej" till "gå fram till en kille" på egen hand.

Jag hoppas att detta kommer att vara givande för de flesta!

Get in, Get out.

Idag tänker jag redogöra för en väldig enkel grej som de flesta kan göra för att förbättra sitt "raggande". Något jag kallar för "get in, get out".

Det hela är en övning som är skit bra för att värma upp, bli av med nervositet, men också för att faktiskt ragga på riktigt.

Den går ut på att gå fram till en tjej (eller en grupp av tjejer) och ge henne en genuin och ärlig komplimang, för att sen önska henne en trevlig dag/kväll och gå därifrån.

Ett exempel på en sådan interaktion kan vara:

"Hej! Jag vill bara säga att du ser fantastiskt snygg ut. Jag måste gå så jag hoppas att du får en bra kväll"





Kort, snyggt och enkelt att komma ihåg.

Vad är då detta bra för?

De flesta killar är sjukt rädda för att gå fram till tjejer. Oftast vet dem inte vad de ska säga, de är rädda för att tjejerna ska vara sjukt bitchiga och dissa dem så hårt att hela gatan/nattklubben stannar upp och tittar på och skrattar åt killen. Med en sån här replik så finner man det svårt att tro att någon tjej kommer att svara bitchigt och eftersom man sticker direkt efteråt så behöver man inte skämmas över att inte veta vad man ska säga. Dessutom tolkas komplimangen helt klart som ärlig och genuin eftersom man inte försöker få ut något av det då man ju drar direkt efteråt.

Hur hjälper detta då dig i ditt raggande? På 3 sätt.

1) Positiv social feedback. Om du kan se en tjej i ögonen med ett leende på läpparna och med en sansad röst drar en sån här replik så kommer du nästan ALDRIG få ett dåligt gensvar. Tvärtom. I de allra flesta fallen kommer de flesta tjejerna att lysa upp och bli jätteglada. Ett sådant gensvar är ett fantastiskt sätt att bygga upp ett positivt humör och självförtroende för kvällen.

2) Man värmer upp. Man hamnar i vanan av att gå fram till tjejer och prata med dem. Att säga en replik och sen dra därifrån låter kanske inte som världens bästa grej, men det är ett steg åt rätt riktning. Gör detta tre gånger inom loppet på 20-30 minuter när du är på väg mot en nattklubb, står i kön etc. och du kommer att märka att det sen blir lättare att samla mod till att faktiskt försöka gå fram och prata med en söt tjej på riktigt.

3) Återseende. Om du gör detta inne i en nattklubb så är chansen stor att ni ses igen någon annanstans i klubben. Säg att du går fram till en tjej i baren och gör detta. 45 minuter senare så går ni förbi varandra vid dansgolvet, eller vid garderoberna. Att hälsa på varandra då är bara naturligt och att ta steget därifrån till att börja flirta med varandra extremt litet.



Innan jag avslutar kommer några allmänna tips:

Det absolut viktigaste när man går fram till okända tjejer för att flirta är humor. I mitt exempel på en sådan här replik så har jag inte lagt in det, så för att utvidga det exemplet kan jag skriva:


"Hej! Jag måste få säga att du ser fantastiskt snygg ut. Ärligt talat, det hade känts som ett brott mot mänskligheten att gå förbi dig utan att säga det. Så snygg tycker jag att du är. Hursomhelst, jag hoppas att du får en bra kväll"

I detta exemplet använder jag överdrift som humor. Hur snygg en tjej än är så blir det aldrig ett brott mot mänskligheten att gå förbi henne utan att nämna det. Att använda det i en komplimang kan antingen bli roligt eller extremt ostigt beroende på om hur du framför det. Nu är det svårt att översätta "gör det på ett coolt sätt" med enkla ord, men ja. Jag tror ändå att de flesta människorna förstår vad som menas. Låt inte sarkastisk och låt inte allvarlig. Ha en ton av lekfullhet och säg det med lättsamhet. Se henne i ögonen och le ett avslappnat leende.



En annan sak som är lite av en tumregel är att inte gå fram till tjejen, dra en sådan här replik för att sen vända om och gå tillbaka. Gör det mer som i "förbifarten". Typ som att du var på väg mot någonstans och såg henne, kände dig tvungen att stanna upp och droppa repliken, för att sen gå vidare. Det verkar mer spontant och tusenfaldigt mindre krystat.

That being said - Lycka till och har ni några frågor så skriv de i kommentarsfältet nedan.

 - Alex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar