söndag 11 mars 2012

Dag 20 - Old mistakes revisited

Jag har gjort det igen. Samma gamla misstag. Jag har låtit ambition dominera över verklighet och tagit mig vatten över huvudet. Jag gör det alltid, och alltid leder det till samma sak: Bristande fokus, halvdana utföranden och misslyckande.

I början av året bestämde jag mig för att jag inte skulle göra samma sak. Att jag skulle plugga kurser i ett år för att "komma igång" samtidigt som jag startade mitt företag och satsade på min träning. Detta för att behålla ett starkt fokus, avslappnat kunna utföra allt ordentligt och att skapa mig en bra grund.

Företaget är fett jobbigt att starta, men när det väl är igång kommer det att vara roligt.

Träningen är fett jobbig ibland, men av erfarenhet vet jag att efter ca 6 månader så sitter det på plats.

Att börja plugga är inte bara jobbigt och svårt, men om man överanstränger sig och tappar fokus på VARFÖR man ens gör det så blir det också fett tråkigt.

Det var därför som jag valde att börja med företaget sakta i takt med att jag slutar på jobbet. Det var därför jag valde att starta denna blogg och lägga upp bilder på min någorlunda feta mage. Och det var därför jag valde att börja på komvux för att läsa kurser som verkar intresssanta.

Detta har jag nu tappat. Det har skett bit för bit, men när jag bestämde mig för att faktiskt börja på Chalmers redan denna HöstTerminen var katastrofen ett faktum. Låt mig förklara:

Om jag ska plugga på Chalmers den här hösten så måste jag:

1) Skriva ett fantastiskt bra Högskoleprov
2) Klara av Fysik B på 10 veckor (varav 5 av dem kommer att vara med handledning och de andra 5 samtidigt som jag läser andra kurser)
3) Spendera sommaren med förberedande Mattekurser
4) Samtidigt som jag sysslar med ett företag och träning


Och när jag är färdig med detta så ska jag starta hösten med att läsa på Chalmers, vilket kommer innebära instängd 24/7 med att läsa matematik...

Missförstå mig inte, jag ser FRAM EMOT att göra detta, men inte med den tidspressen som jag har nu. Och det finns INGET utrymme för misstag och INGET utrymme för fel, vilket gör att planen bara kan misslyckas. För antingen lyckas jag med den och får leva i konstant stress och frustration - eller så misslyckas jag med den.

Alternativet är att köra i lugn tempo. Att tuffa på i en stabil takt. Att inte hetsa, utan att ta det hela steg för steg. Skillnaden är ett år. Ett år som ska spenderas med att jag läser ut Fysik B ORDENTLIGT. Ett år som spenderas med att jag läser förberedande Mattekurser ORDENTLIGT. Ett år där jag faktiskt har tid att lära mig the basics om programmering. ORDENTLIGT. Detta samtidigt som jag kommer ha gott om tid över för träning, arbete och företag.

Valet är väldigt enkelt. Men att välja det självklara känns som att ge upp och kasta in handduken. Av någon anledning har jag glorifierat personen som kan ta på sig 1000 saker och klara av det. Killen som tuffar på i lagom takt är en mes i mina ögon. Och detta är varför jag alltid misslyckas. Just eftersom jag har en skev syn på hur saker och ting görs. Jag måste ändra på detta.

Och att ändra på det innebär att våga säga nej. Att våga vänta. Att våga ha tålamod. Och om jag någon dag tvivlar på att jag har rätt just nu så tänker jag påminna den framtida mig om Steve Jobs följande citat:

"When you think about focusing, you think 'focusing is about saying yes'. No, focusing is about saying 'no'. And when you say no, no, no, no, you piss off people. [...] And the result of that focus is going to be some [Great achievements]"


Video:


Så. Då är det bestämt.

1 kommentar: