torsdag 1 mars 2012

Stuck in No Man's Land

Jag behöver få skrivet några saker. Uppdatera hjärnan kring vad den ska fokusera på och vilka steg den bör utföra för att klara av detta.

Jag känner att jag tappat fokus på de "mindre" bitarna. Träningen har gått bra, plugget går trögt och sakta, men tuffar ändå på. Det jag dock stör mig på är att jag inte alls tar tag i företagstiden som jag bör, att jag inte håller mina tider och allmänt inte utvecklar de rätta vanorna för att ett sådant här liv ska vara hållbart. Vilka vanor är det?

Först och främst att lägga sig i tid. Detta är otroligt viktigt. Om jag inte lägger mig i tid så är det så otroligt svårt att vakna i tid. Jag ska hädanefter fokusera på att lägga mig i god tid, även om jag inte känner mig sömnig. Ligger jag i sängen och gör mitt bästa - då ligger jag i sängen och gör mitt bästa.

Att vakna i tid har dock inte varit allt så jobbigt. Det jobbiga är att vakna på rätt sätt. Jag har inte redogjort här för vilka "uppvakningsrutiner" som jag vill utveckla så jag kan ta det här.



08:30 - Klockan ringer. Jag ställer mig upp och stänger av den. Sträcker på mig ordentligt i 2 minuter och tar på mig pyjamas för att inte behöva frysa och längta till täckets värme. (kan dock inte sova i mer än kallingar)
08:35 - Jag går till badrummet och skvätter vatten över ansiktet och ev. gå på toa.
08:40 - Fixar och äter frukost.
09:00 - Borstar tänderna, tvättar ansiktet ordentligt och duschar om jag känner för det.
09:15 - Sätter mig i lotusställning och tömmer hjärnan på tankar (mediterar)
09:30 - Nu är jag ordentligt vaken och kan ta mig itu med dagen!



Varje gång som jag har följt den här rutinen så har dagen som följt nästan alltid varit perfekt utförd! Att vakna på rätt sätt är otroligt viktigt för mig.

Tyvärr har jag dock den dåliga vanan att snooza en 30-45 minuter, ta laptopen till sängen och vakna till genom att läsa mina favoritsidor. Sen ligger jag där tills jag ABSOLUT MÅSTE äta frukost och påbörja dagen. Detta mönster är dock... Inte alls lika bra. Snarare tvärtom då det nästan alltid leder till dåliga dagar och de gånger de inte gör det är för att jag fått utföra kraftansträngningar i mitten för att rädda den andra halvan.



Utöver detta måste jag bli bra på att TA ITU med saker på EN GÅNG. Har jag sagt att jag ska till gymmet så ska jag till gymmet. Jag ska INTE vara en 15 minuter sen.

Isåfall är det bättre att jag avslutar något en kvart tidigare än att jag påbörjar det en kvart senare.




Jag fick det extremt goda tipset av en vän att alltid ta det viktigaste först. För mig känns det som att de ovanstående punkterna är en förutsättning för detta.

Så. Det var egentligen allt. Jag lovar att läsa igenom detta och reflektera kring det tre dagar i veckan, bara för att inte låta det falla i glömska!

Mvh
 - Alexander S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar